Aktualitások. Felkészül: bodza (szörp) és medvehagyma (krém magokkal)
2010. március 29. írta: giglio

Aktualitások. Felkészül: bodza (szörp) és medvehagyma (krém magokkal)

Mivel itt a tavasz és én meg nem akarok lemaradni róla, viszonylag keveset vagyok a konyhában/lakásban, annál többet viszont a szabadban – hű paripámmal (bicó) járjuk a világot. Mondjuk a sütifőzi is hiányzik eléggé.

Na mindegy, ez csak az újdonság varázsa, mert már készülődik pár dolog a fejemben, amit ki kellene próbálni. Pl. a böjt végét megünnepelendő meleg töpörtyűs pogesz. A friss, ropogós libatepertő már ott epekedik értem a hűtőben. Megjegyzem, kölcsönös a vonzalom.

Visszatérve főszereplőinkre: a bodza még egy kicsit ugyan odébb van, DE a medvehagymáról meg nehogy lecsússzunk! Úgyhogy azzal is kezdem.

Pirítósra (vagy tésztára, mondjuk egy kis paradicsommal) való medvehagyma krém és egyéb tartósítási módozatok

1. Szerezz medvehagymát!!! – mondom elsősorban magamnak… Tavaly sikerült vennem egy szép nagy csomagot és átvészeltem vele a telet, a legkiválóbb titkos hozzávaló, ha semmi más nem jut éppen az ember eszébe – lásd zöldbableves

2. Kencekészítés: én úgy fogtam neki az egész hadműveletnek, hogy vettem egy literes befőttes üveget, megtömtem háromnegyedig a medvehagymával, majd úgy 1,5 dl olívaolajat öntöttem rá és összebotmixereltem. Álomszép (vagy ijesztő?..) zöld trutyi lett a végeredmény.

Aztán jönnek a magok: én tettem bele szezámkát, tökmagot, fenyőmagot és egy kis mákot (ebből inkább kevesebbet), mindből kb. 1-2 evőkanállal. Természetesen bármilyen mag használható – len, szotyi, amaránt, sőt én még el tudom képzelni dióval is. A lényeg, hogy összedarálni őket alaposan és összevegyíteni a zöld szörnyeteggel. Türelmesebbeknek/feszültebbeknek megoldás a mozsár is. Ha jól emlékszem, én mozsaraztam, de nem emlékszem, hogy akkor éppen türelmes, vagy feszült voltam, vagy csak nem volt kedvem előtúrni a darálót, vagy csak nem tudtam összetenni?

Fűszerezés gyanánt mehet bele só mindenképpen + én tettem bele egy kis friss bazsalikomot és petrezselymet. És készen is vagyunk. Lehet csinálni nagyobb adaggal, az olaj miatt eláll elég sokáig, de arra úgysem lesz ideje, mert annyira nagyon finom.

3. A maradék medvehagyma természetesen lefagyasztható (kis kockák, kis zacskókban – érdemes beadagolni, hogy ne kelljen elemi ösztönt játszani a szétválasztáskor), de én egy részét úgy tettem el, hogy összekockáztam és felöntöttem olívaolajjal. Ebből egyrészt lehet később kencét gyártani, vagy friss zöldséget megöntözni vele, vagy csak pirítóssal… Hogy nem szereztem még idén medvehagymát??? Kiadva heti feladatomnak.

Bodzaszörp

A tavaszi/nyári kedvencem, amit már készíteni is öröm – ahogy ott áznak a bodzavirágok a citrommal.. Idén üvegtálban fogom úsztatni őket, így ahányszor csak kinyitom a hűtőt, megmosolyogjuk egymást a gyönyörű virágokkal.

Tipp: egy teáskanál/üveg ezüst kolloiddal tartósítottam – és tartósítom a szörpöket/lekvárokat is.

A recept csak azért lesz ilyen pontos, mert nem én jegyeztem le.

A mennyiségek csak kiindulási pontok, igazából a virágmennyiség miatt kerestem meg a leírást.

Hozzávalók:

  • 10 db tenyérnyi, teljesen kinyílt bodzavirág
  • 1 nagy, lédús citrom
  • 1 kg cukor, esetleg barnacukor, esetleg méz, esetleg ezek összevegyítve
  • 2-4 l víz, ízlés szerint

Tegye a virágokat egy nagy befőttes üveg aljára, miután finoman lerázta róluk az apró bogarakat. A virágokat nem szabad lemosni, mert a szennyeződésekkel, rovarokkal együtt kimossuk az aromát adó virágport. Vágja a citromot egészen vékony szeletekre, és tegye a virágokra, majd a szeleteléskor kifolyt citrom levét is öntse rá. Az így előkészített virágokat öntse fel vízzel, majd, miután a szörpöt 1- 2 órán keresztül állni hagyta, szűrje át sűrű szűrőn. A szörp előnye, hogy akár azonnal is átszűrhető, ám aromásabb lesz, ha hagyja kicsit összeérni az ízeket. A frissítő hűtőszekrényben kitűnően tárolható.

Nem medvehagyma, nem bodza, de TAVASZ!!

A bejegyzés trackback címe:

https://konyhajatszoter.blog.hu/api/trackback/id/tr51878739

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

endzsi21 2010.03.29. 22:49:09

nyaminyami... imádom a medvehagymát... még nyersen szendvicsbe is szuper!! Sacikám pls. legyen már medvehagymás pogácsa is.
Egyszer ettem és azóta is vágyom rá...
Míg el nem felejtem (igény az vóna rá) szóval pls. egy kis medvehagymát dobj be nekem is a fagyasztóba, hogy mire hazaérek az szép zöld szigetről :-) még legyen!
ugye-ugye teszel el nekem?

giglio 2010.03.29. 22:51:15

@endzsi21: még egy ok, hogy szerezzek medvehagymát! pogácsa-vettem, kipróbáljuk! nagyerecsakhaza! :)

endzsi21 2010.04.08. 21:10:22

mostanában folyamatos előkerül itt-ott ez a kis növény.. mármint a 3levelű... kis érdekesség (bár nem gasztronómia, ha megengeded) :-)

"Írországban a Szent Patrik nap egyik jellegzetes szimbóluma a 3 levelű lóhere. Ennek eredete abból a történetből származik, ahogyan Patrik a Szentháromságot egy lóhere segítségével magyarázta el. A 3 levél jelképezte az Atya, a Fiú, és a Szentlélek szentháromságát."

bocsánat.. nekem éppen ez jutott eszembe, ill. az, hogy medvehagyma lekvár.. :-)

Halvány Görény 2010.04.16. 08:14:26

az előbb néztem a gyömbérszörpöt, erre most meg ezt kell látnom. bodza, bakker!
:)
már ott is meg akartam kérdezni, hogy mi az az ezüst kolloid és egy középkorú, nem túl jó álapotban levő embert átlagosan mennyi idő alatt visz el? :)
(a lázmérő jut eszembe róla valamiért, igen, tudom hogy az higany, de akkor is)

giglio 2010.04.16. 08:23:37

tudod, mindenbe bele lehet halni, ha elég masszívan csinálod :)
süti beállítások módosítása